הבת היחידה
ברעננות ומתוך חדווה מוליך אותנו יהושע ברומאן-הקצר הקרנבלי הזה אל
גיבורה ומקום חדשים אצלו . רקֶלֶה לוצאטו האיטלקייה-יהודייה – בת יחידה
ילדותית ומפונקת , שחיה עם משפחתה האמידה בעיר קטנה ליד ונציה – נושאת
על כתפיה העדינות את מלוא העלילה , הווה הנמשך פחות משלושה חודשים .
אלה נפתחים בימי ההיערכות לחג-המולד ולחגיגות של ערב השנה החדשה ,
שנת אלפיים – ימים של אווירת נצרות מתוגברת .
האווירה הזאת מלבה את בלבול הזהויות של רקֶלֶה , בעודה עסוקה בלימודי
תפילות . מצוות ועברית לקראת חגיגת הבת-מצווה שלה באביב , מוצאים אותה
מוריה מתאימה ביותר למלא את תפקיד אם-האלוהים בהצגת חג-המולד בבית-הספר ,
אך למגינת-לבה אביה אוסר עליה להשתתף בהצגה . הסב האהוב עליה ,
אבי אמה , הוא קטולי אדוק , הסבתא-אשתו אתיאיסטית במופגן , ואילו אבי-אביה
מספר לה איך ניצלו חייו בימי מלחמת העולם כי לבש זהות מדומה וכיהן
ככומר בכנסייה כפרית נידחת .
לא פלא שרקלה עסוקה באובססיביות באלוהים המתחלפים לא רק של הדתות
המונותיאיסטיות , אלא גם של המאמינים ברוחות ובכוכבים . ויהושע פוטר
אותה מעקיצתו האירונית , המופעלת אצלו בדרך-כלל כלפי דמויות ראשיות ,
ומתייחס אליה באמפתיה סבאית .
קריאת התיגר על כלובי ה”זהות” וה”שייכות” , המאפיינת את הסיפורת של
יהושע , מזינה בספר זה מבט קנטרני בזהות האתנית-דתית . יהושע מתגרה בה
באמצעות בלילתה המגחיכה בניגודיה . לאורך כל הספר מתהלכת רקֶלֶה בין
אינספור מראות אירוניות צבעוניות , שנשקפות מהן זהויות מעורבלות , עם
“תוספת” של פרטים זרים . כושר ההמצאה המדהים של יהושע עולץ וחוגג
בספר במיוחד בערבולים הללו .
כך , למשל – ברכב שטח בריטי , שרקלה מוסעת בו תדירות , כבר הועבר ההגה
הימני שמאלה , אך לוח השעונים עודו משמר את זהותו הבריטית הימנית , והנהג
נאלץ להיעזר בנוסעת כדי לעקוב אחריו : במוחו של התוכי שרקלה מקבלת
במתנה לחג-המולד אמורות להתערבב עברית ואיטלקית , ולכן אמור להיות
לו מקור גדול : הרב שליח חב”ד והמדריך את רקלה , שמשום-מה הוא דווקא
יהודי תוניסאי , התחפש בקרנבל ונציה לכומר עם צלב בגבו , וסופו שנמלט
מבוהל משני צעירים איטלקים שלבשו שחורים , חגרו אבנטים וחבשו לראשיהם
שטריימלים שעירים .
רקֶלֶה, שעל ילדותה הולכת ומעיבה אֵימתה שתישאר לבד בעולם , בשל
הגידול שהתגלה במוחו של אביה (“התוספת”) , יודעת לבסוף שכבר אינה רוצה
להישאב מעולמה הפרטי ולמלא את תפקיד אם-האלוהים (יש כבר יותר מדי
אלוהים בעולם) . היא את רוח-הקודש היהודית-נוצרית-פגאנית אל חייה
האישיים , וכך “תמיד תישאר אני” .
מאת : אברהם ב. יהושע
שנה : 2021
הוצאה : הקיבוץ המאוחד
סדרה :
עמודים : 165
מחיר : 49.99 (כולל משלוח)