אסטרטגיית האוקיינוס הכחול
אל תתחרו עם היריבים – הפכו אותם לחסרי-משמעות
המשך שנים רבות היו חברות שקועות בתחרות צמודה להשגת מציחה רווחית וארוכת
טווח . הן נלחמו על יתרון תחרותי , נאבקו על נתח שוק והתגוששו על בידול .
אך כיום , בענפי תעשייה עמוסים לעייפה , תחרות צמודה מובילה ל”אוקיינוס אדום” עקוב
מדם של מתחרים הנאבקים על עוגת רווחים הולכת ומצטמקת . בספר שמערער את כל
מה שחשבתם שאתם יודעים על מה שדרוש להצלחה אסטרטגית , טוענים פרופ’ וו’ צ’אן
קים ופרופ’ רנה מוברן (מבית-הספר היוקרתי לעסקים INSEAD בצרפת) , כי קרוב לוודאי
שאסטרטגיה זו לא תניב צמיחה רווחית בעתיד .
על-פי מחקר של 150 מהלכים אסטרטגים , המתפרש על פני יותר ממאה שנים ושלושים
ענפי תעשייה , טוענים קים ומובורן כי החברות המובילות של מחר יצליחו לא על-ידי הבסת
המתחרים ב”אוקיינוסים אדומים” , אלא על-ידי יצירת “אוקיינוסים כחולים” של גישות שוק
ללא מתחרים הבשלים לצמיחה . צעדים אסטרטגיים אלה – הנקראים “חדשנות ערך” –
יוצרים זינוקים רבי-עוצמה בערך של מוצרים ושירותים לחברה וללקוחות כאחד , משאירים
את המתחרים הרחק מאחור ומעוררים ביקוש חדש לחלוטין .
שיטת “האוקיינוס הכחול” מציגה גישה שיטתית להפיכת המתחרים לחסרי-משמעות . בספר
פורץ דרך זה , מציגים קים ומובורן מסגרת אנליטית מוכחת ואת הכלים ליצירתם המוצלחת
של “אוקיינוסים כחולים” . על-ידי בחינת מגוון רחב של צעדים אסטרטגיים בענפים רבים
ושונים , מציג הספר אסטרטגיית האוקיינוס הכחול את ששת העקרונות שכל חברה יכולה
לאמץ כדי לבנות וליישם בהצלחה את השיטה . ששת העקרונות מראים כיצד להגדיר
מחדש את גבולות השוק , להתמקד בתמונה הגדולה , להתקדם מעבר לביקוש הקיים ,
לבנות את הרצף האסטרטגי הנכון , להתגבר על מכשולים ארגונייים ולהוציא את התוכנית
אל הפועל .
ספר זה מחולל מהפכה בחשיבה האסטרטגית המסורתית , וסולל “דרך חדשה ונועזת
לעתיד מבטיח” .
וו’ צ’אן קים הוא פרופסור לאסטרטגייה וניהול בינלאומי בקתדרה ע”ש ברוס ד’ הנדרסון
של Boston Consulting Group ב-INSEAD , מבתי-הספר לעסקים המשפיעים והחדשניים
בעולם , שמרכזו בפונטנבלו שבצרפת .
רנה מובורן היא חוקרת ופרופסור לאסטרטגיה וניהול ב-INSEAD .
מאת : וו’ צ’אן קים , רנה מובורן
שנה : 2005
הוצאה : מטר , המי”ל
סדרה :
עמודים : 198
מחיר : 49.99 (כולל משלוח)