מורה דרך לעולם הבא
פירוש חדש למורה הנבוכים של רמב”ם
אלוהים אמר : “נעשה אדם בצלמנו” (בראשית א, כו) . יש החושבים שהמילה
“צלם” מתייחסת למראהו של אלוהים , ומכאן מסיקים שאלוהים הוא גשמי
ומראהו כמראה האדם . השוני היחיד , לדעתם , בין אלוהים ובין בני האדם הוא
שאלוהים נעלה בהרבה מהאדם בחוכמה , ביכולת , ובתואר , ושגופו אינו בשר ודם
אלא עשוי מחומר טהור שאינו כלה . לדעתו של הרמב”ם , הכוונה במילה “צלם”
היא למה שאריסטו התכוון אליו במילה “צורה” , כלומר , למהות . החום הוא
מהותה , הוא צורתה של האש . הנפש היא הצורה , היא מהותו של האדם ,
והתבונה היא החלק הנעלה ביותר של הנפש . התבונה אינה נעזרת בשום איבר
מאיבריו של האדם , ופעולתה היא מחשבה טהורה שאינה תלויה בפעילות המוח .
ניתן לדמותה , אבל רק לכאורה ולא למעשה , לתבונה אלוהית . כי גם תבונה
אלוהית , כמובן , אינה נזקקת לשום דבר גשמי . בזכות התבונה שניתנה לאדם ,
ולא בגלל מראהו , נאמר בתורה שהאדם נוצר בצלם האלוהים .
תכלית החיים , לדעתו של הרמב”ם , היא שהנפש , לאחר מותו של האדם , תזכה
להגיע לעולם הבא . הוא האמין שלתבונה יש את היכולת להוביל את הנפש
לשם . התבונה עוסקת באמיתות הכרחיות , בקיומו ומהותו של אלוהים , ולדעתו
של הרמב”ם , הכרת האלוהים , בגבולות האפשריים לאדם , פותחת לפני הנפש
את השער לעולם הבא .
התורה מוסרת לבני האדם אמיתות על אודות האלוהים והעולם שהוא יצר .
מכאן, שלימוד התורה היא פעילות שמובילה לעולם הבא . אך התורה מורה את
הדרך רק למי שמבין אותה . הספר מורה הנבוכים הוא פירוש לתורה . הוא מוכיח
את האמיתות הכרחיות על אודות האלוהים , אמיתות שהתורה מוסרת כעובדות
מבלי להוכיח , והוא מסביר דברים שהתורה רק רומזת להם ולא אומרת אותם
במפורש על אודות בריאת העולם והאופן בו אלוהים מנהל ושולט בעולם . כיוון
שלדעתו של הרמב”ם הכרת האלוהים , בגבולות האפשריים לאדם , מובילה
לעולם הבא , וכיוון שבמורה הנבוכים הוא הוכיח את האמיתות הנצחיות על
אודות האלוהים והסביר כיצד אלוהים מנהל ושולט בעולם , ברור שהוא האמין
שמורה הנבוכים הוא מורה דרך לעולם הבא .
מאת : הנריק (חיים) קוחן
שנה : 2017
הוצאה : הנריק קוחן
סדרה :
עמודים : 128
מחיר : 49.99 (כולל משלוח)