ראסל – בעיות הפילוסופיה
הפילוסוף , המתמטיקאי וההוגה החברתי הבריטי מן הידועים
ביותר במאה העשרים מבקש בספרון קצר אך בהיר זה
משנת 1912 לענות על השאלה מהי פילוסופיה בדרך שונה
מזאת של חיבורו הידוע האחר , ‘תולדות הפילוסופיה
המערבית’ . אם בחיבור ההוא נקט ראסל גישה
היסטוריציסטית ועקב באופן לינארי אחרי התפתחותה של
הפילוסופיה במערב מראשיתה , הרי שבחיבור הזה הוא
מנסה לייחד את הפילוסופיה משאר תחומי רוח האדם
באמצעות ציון הבעיות הייחודיות שבהן מתחבטת
הפילוסופיה מראשיתה ובעיקר בזמננו . כעדותו ב”הקדמה” ,
בעמודים שלפנינו ראסל הגביל את עצמו “בעיקר בבעיות
הפילוסופיה שאפשר לומר משהו חיובי ובונה , שכן נראה
(לו) שלביקורת שלילית בלבד אין מקום כאן” .
מכאן שהחיבור שלפנינו לוקה בבחירה סלקטיבית משהו של
הסוגיות הנידונות בפילוסופיה , ואולם כל חיבור העוסק
בתולדות הפילוסופיה או במבחר נושאיה אינו יכול שלא
ללקות בהעדפות סובייקטיביות של בחירה , מיון והצגת
הדברים . כל עיסוק בתולדות הפילוסופיה או בסוגיות
המרכזיות שלה מניח אפוא פילוסופיה לעצמה .
על הפן הסובייקטיבי מפצה כאן הצגת הדברים הבהירה
והקולחת , שאינה מחייבת ידיעה מוקדמת של הפילוסופיה
או עיסוק קודם בה . לכן חיבור זה מתאים לכל מי שמבקש
לטעום לראשונה מפרותיה החכמים של הפילוסופיה , שאצל
ראסל נודעה לה תמיד משמעותה הראשונה שאין לה
תחליף : אהבל החכמה לשמה . ולכן יאה לחיבור זה ההגדרה
הידועה שראסל הגדיר את הפילוסופיה : “הרפתקת הרוח
היחידה הנעשית לשמה בלבד” .
מאת : (יעקב גולומב – עורך)
שנה : 2003
הוצאה : מאגנס , האוניברסיטה העברית ירושלים
סדרה : ספרי-מופת פילוסופיים
עמודים : 191
מחיר : 39.99 (כולל משלוח)