חלקים אנושיים
שישה גיבורים , חבריהם וילדיהם . מנסים לצלוח את חורף שנת התש – – – לא כולם צולחים
אותו . בני עדות שונות ומעמדות שונים , על הגיבורים לוותר על אמונת יסוד כלשהי – אצל כל אחד
ואחד מהם כמעט ונעלם המשהו הערטילאי המשמר את אשליית השלמות אצל הפרט האנושי .
ישראלים רבים מאבדים מכושר הסתגלנות לקיום בחורף התש – – – אחר שנים ארוכות של בצורת
זהו חורף חסר תקדים בזעפו . הוא גם זה של מגפת “השפעת הסעודית” , ששמה ניתן לה משום מוצאה
המשוער , וגם מתוך אמונה עממית כי הווירוס הקטלני הוא סוג של לוחמה ביולוגית , הקוצרת קורבנות
רבים . פעימות השלום התחלפו במהלומות של אש , והתקשורת , עייפה ומבוהלת , משתדלת לעקוב אחר
האירועים בשפה שהולכת וקצרה מלהקיף את הנעשה . נותרים החלקים האנושיים – חלקי
דחפים , הרקע התרבותי , פיסות ביוגרפיה , רגעי אהבה . ניצחון זעום בקרב על הפרנסה , משאלת לב
המתממשת למחצה , פצעי חוסר החיבה וההערכה , והתקשורת , המנסה להתחקות גם אחרי החלקים
האנושיים , בין עדכון למבזק למהדורת חדשות מורחבת . קטי השוטפת מדרגות בעיר מגוריה ,
בועו בעלה המובטל . ליאת האנינה מתל אביב . חברתה איריס , גרושה מעורערת ומהירה לאבד את
השלווה . אדיר , אחיה של ליאת , המנהל את העסקים שירשו מאמם , ומתלבט בנוגע לחייו המשותפים
עם טאסארו היפה . אנג’ליקה , עגומה ותמהונית . קשרים סמויים וגלויים קושרים את הגיבורים ביניהם
באמצעות פלאי האקראי , הסוגר עליהם במארג הצפוף המתגלה בו במדינה קטנה במיוחד , שמציאותה
הזייתה . גם נשיא המדינה , ראובן תקוע , ניבט מעמודי “חלקים אנושיים” , נע ונד בין
הלוויות לביקורים בבתי חולים , בין בתי עניים למסיבות עיתונאים , שבאחת מהן הוא מכריז על מדינת
ישראל כעל אזור מוכה אסון טבע . בנסיעותיו על פני הארץ הוא עוסק בתחביבו , צפרות , ומלמד את
נהגו על הרגלי נדידתם של מינים אחדים , מקבל ממזכירתו הוראות ניווט , וזוכר , בחלל מכונית השרד ,
רגעים נעימים ומלאי הבטחה שידע בארץ רחוקה . רק תאריכי הלוח העברי מציינים את
האירועים ברומאן החילוני כל כך . הם מזמינים את הקורא להתעלם לרגע מאיבת אומות בעולם ואף
מאהדתן של אחרות , ולנסות להשיב את התהיות אל העצמי . מימי הנביאים , שמרבית הרחובות בסיפור
נושאים את שמותיהם , ועד לימינו אנו נמשך חוט אחד , עקלקל ומקוטע , ואורלי קסטל-בלום , המרבה
לאזכר בספרה את “דברי ימי עם עולם” של דובנוב , מתחקה אחריו בהווה . הדמיון המוחלט
בין המסופר למציאות הוא רק מסד למעשה האומנותי הנדיר של אורלי קסטל-בלום , שכותבת
לראשונה רומאן בגוף שלישי , ומצמצמת עד מאד את מקומה כדי לשרת בכשרונה את גיבוריה .
השפה וההומור , גיבוריה הבלתי מנוצחים של כל כתיבתה , מתעדנים כאן , ומתגלה אורלי קסטל-בלום
חזקה ומעמיקה מאי פעם , בעלת אסתטיקה מכוונת והשראה מגביהת עוף . (פביאנה חפץ).
מאת : אורלי קסטל-בלום
שנה : 2002
הוצאה : כנרת
סדרה :
עמודים : 267
מחיר : 39.99 (כולל משלוח)