שווה לך
ההגיון הסמוי שעומד בבסיס המוטיבציה שלנו
אנחנו עובדים קשה כדי לעורר מוטיבציה בעצמנו . אנחנו גם משקיעים
זמן רב בניסיון לעורר מוטיבציה באחרים : עובדים , בני משפחה , לקוחות
ועמיתים . דן אריאלי , הפסיכולוג ההתנהגותי המפורסם , טוען כי אפשר
להגדיר חלק ניכר מהמעשים שלנו כ”מעוררי מוטיבציה” .
• כיצד אפשר להגדיל מוטיבציה ?
• מדוע אנחנו קשורים יותר לדברים שיצרנו במו ידינו ?
• מה מעורר יותר מוטיבציה בעובדים – בונוס שמן או טפיחה על השכם ?
ההנחה המקובלת היא שמוטיבציה היא עסקת חליפין פשוטה למדי : אנחנו רוצים
דברים או זקוקים להם , ואנחנו עובדים כדי להשיג את הדברים האלה . על פי ההנחה
הזאת אנחנו נוהגים כמו עכברים במבוך , כשבמקום אוכל אנחנו מקבלים כסף . יכול
להיות שהאופן שבו אנחנו חושבים על מה שמניע אותנו שגוי מיסודו ?
בספר מרגש, משעשע ומעורר מחשבה , אשר חוקר התנהגות אנושית בסיסית , טוען
אריאלי כי למוטיבציה פנים רבות וכי היא פועלת בדרכים מורכבות בהרבה מכפי
שנהוג לחשוב . הוא צולל עמוק אל נבכי המוטיבציה ואל העיוורון החלקי שלנו לאופן
שבו היא פועלת , ולוקח אותנו למסע שיסייע לנו לגשר על הפער הזה בין מה שאנחנו
חושבים שמניע אותנו לבין מה שמניע אותנו באמת . מחדר הישיבות ועד שולחן
האוכל המשפחתי , אריאלי בוחן את טיבה של המוטיבציה – כיצד היא פועלת וכיצד
נוכל לנצל את הבנת אופן פעולתה כדי לשפר את חיינו .
דן אריאלי הוא פרופסור לפסיכולוגיה ולכלכלה התנהגותית באוניברסיטת דיוק
שבארצות הברית . הוא מחברם של רבי־המכר הבינלאומיים “לא רציונלי ולא במקרה” ,
“לא רציונלי אבל לא נורא” , “האמת על באמת” ו”שלך באי־רציונליות“ . הוא טרם
החליט אם לבישת טי-שרט הנושאת את שמו היא עניין משעשע או סימן ליהירות ,
אבל כחוקר מחויב ובלתי-נלאה הוא נחוש בדעתו למצוא תשובה לשאלה הזאת .
אריאלי גר בדורהם שבצפון קרוליינה .
מאת : דן אריאלי
שנה : 2018
הוצאה : משכל – ידיעות אחרונות וספרי חמד
סדרה :
עמודים : 147
מחיר : 39.99 (כולל משלוח)