המפגש
אן אנרייט היא אחד הקולות המקוריים והנועזים ביותר בסיפורת האירית
העכשווית . הרומאן שלה ‘המפגש’ זכה בפרס ה”בּוּקֶר” האנגלי ב-2007 , ובפרס
“הרומאן האירי של השנה” ב-2008 .
שנים-עשר ילדים נולדו לאִמהּ של ורוניקה הֶגַרטי , והיו לה גם שבע הפלות .
ב-1998 מגיעים שמונה מן ההגרטים הללו לבית האם בדבלין , להלווייתו של אחיהם
ליאם , שפסע אל תוך הים בברייטון שבאנגליה , עם אבנים בכיסיו .
המפגש המשפחתי הזה , וחמשת החודשים שאחריו , הם ההווה של הרומאן . ורוניקה ,
המספרת , מרגישה שמשהו שהתרחש בבית סבתה עדה לפני למעלה מ-30 שנה ,
כשהיתה בת 8 , שואג בתוכה , אבל אין לה שום ביטחון שהדבר באמת קרה . עבודת
האבל הופכת לעבודת זיכרון , ושמא לחגיגה של דמיון פרוע , בניסיון לספר את הסיפור
האחד שיסביר את הפצע המשפחתי – לא רק את התאבדותו של אחיה , אלא גם את
הדוד המשוגע שלה , ואת ההריונות האינסופיים של אִמהּ , השרויה בערפול מתמשך ,
ואת האופן שבו כל אחד מאחיה ומאחיותיה השתבש .
בהדרגה מתגבש סיפור : סבתה עדה היתה אשמה בכל . ובכל-זאת , עדה , שמומצאת
לה ביוגרפיה מהוססת , היא דווקא הדמות המלבבת ביותר והשפויה ביותר בספר .
ורוניקה אוהבת אותה , ועימה גם אנחנו . היא אינה מתחשבנת איתה ואינה יודעת למה .
העבר “הנחשף” , כולל שורת אירועים אפלים , כמעט צפויים , שורוניקה בת ה-39 לא
זכרה וכלל לא היו עולים בדעתה אלמלא קראה עיתונים . דומה שאיזה סיוט סקסואלי ,
שצף לו בהווה במנותק מכל הקשר , חוזר לאחור ומתלבש תחילה על ליאם בן התשע ,
ואחר-כך אף על ורוניקה הילדה . צד זה של העלילה אומנם מלבה את המתח של
הקוראים המבקשים לרוץ מדף אל דף – אבל נחמיץ את הרומאן הגדול הזה אם נרוץ
מדף אל דף ונדחק אותו אל בין הרומאנים העוסקים בסוד אפל במשפחה . למעשה , הוא
מעמיד את הז’אנר הזה על ראשו .
שכן כוחו של הספר , ועיקרו , הם במעקב העדין אחר תנועת הנפש של ורוניקה
בהווה , שהניסיון לספר הוא חלק ממנה . מותו של ליאם אוחז בחייה ומזיז אותם
קדימה , לא לאחור . הוא מעמת אותה עם יחסיה עם בעלה ובנותיה , עם הקשר הבל-
יינתק שהיא רואה בין חשק לשנאה , עם הפקעת אשמה-נשיוּת-סקסואליוּת שהיא
מנסה להתיר , עם האמביוולנטיות העמוקה שלה כלפי הקשר המשפחתי , (“היותך חלק
ממשפחה היא הדרך האפשרית הכי מענה להיות בחיים”) , ובעיקר עם יחסה כלפי הגוף
שלה-עצמה , שדומה שהיא משקיפה עליו מבחוץ . או היתה שמחה לשחות החוצה
ממנו , אם לא לחתוך אותו לרווחה כדי לגלות את מה שחתום מפניה .
ורוניקה אינה דמות אוטוביוגרפית . גדולתה של אנרייט מתגלה בכישרונה להמציאה .
לאנרייט , החיה בקדחתנות מתחת לעורה של הגיבורה שלה , יש עין מדהימה. היא
משהה שברי מצבים ורואה בקלוז-אפ קיצוני וברזולוציה גבוהה דברים שרק סופרים
מעטים מסוגלים לראות . בתנופה מרהיבה היא מפרקת את העולם ואת הלשון ומחזירה
לנו אותם מורכבים אחרת . הדרך שעושה ורוניקה מזַמנת לקוראים רומאן שהעיתונים
המרכזיים באנגליה ובארצות-הברית תיארו אותו כאפל , אך זוהֵר ; סובב סביב מוות , אך מלא
חיים ואמפתיה ; כאַלים , אך לירי ; שרירי , אך שברירי ; אמיץ לבלי-רחם , אך רווי
בהומור פראי ומנחם ; כרגשי , אך שנון ומלא תבונה .
אנרייט נולדה בדבלין ב-1962 . הסיפורת שלה , עד היום , כוללת ארבעה רומאנים ושני
קובצי סיפורים .
מאת : אן אנרייט
שנה : 2009
הוצאה : הקיבוץ המאוחד
סדרה :
עמודים : 263
מחיר : 39.99 (כולל משלוח)