כיסאות מתבודדים
תיקון ברסלבי ועיצוב עכשווי
(מתוך ההקדמה…)
…ר’ נחמן מברסלב (1810-1772) המליץ לתלמידיו ולחסידיו להתבודד – רצוי בטבע , כשעה ביום
ועדיף בלילה , ‘בעת שהעולם פנוי מטרדת העולם הזה’ . חסידים אלה , שיוצאים לבדם בחשכת
הלילה ליערות הסמוכים למקומות מגוריהם הם הפנים האחרות של החסידים המרקדים בצמתים
ושל כתובות הגרפיטי ‘נ נח נחמ נחמן מאומן’ שפזורות ברחבי ישראל . בזמן ההתבודדות החסיד מדבר
עם אלוהים , מגלה את ליבו לפניו , צועק אליו או שותק , בתקווה לשמוע אותו ולזכות בחוויה של
חיזוק ותיקון . החידוש המהפכני – דיבור בלתי אמצעי של החסיד עם בוראו , בלי קהילה , בלי
סידור תפילה ומחוץ לבית-הכנסת או בית-המדרש – הוא מסימני ההיכר של חסידות זאת . ר’ נחמן
לא ציין במפורש אם על המתבודד לשבת ביער או להלך בו , אבל בשנים האחרונות אנחנו עדים
לתופעה הולכת ומתרחבת , של שימוש בכיסאות למטרה זאת . כיסאות שבורים שתוקנו לצורכי
התבודדות מוצבים בנקודות שנבחרו ברגישות ובקפידה והם מגדירים מקום , גבולות ושייכות .
התערוכה פותחת צוהר אל תפיסת העולם והרעיונות שמאחורי התופעה , ומצביעה על הקשר
בין הכיסא לאדם ובין האדם לסביבתו . לצד תצלומי הכיסאות המגוונים מוצגים בה כיסאות של
מעצבים עכשוויים וציטוטים מדברי ר’ נחמן , המצרפים יחד עולמות שונים ומגלים רעיונות חוצי
גבולות ותרבויות בדבר היחס בין טבע לתרבות , התבודדות ותיקון . השיטוט ביער והמפגש עם
חסידי ברסלב ועם פרקים מתורתו של ר’ נחמן לימדו אותנו שהתבודדות משמעה דווקא חיבור
בין האדם לעצמו ובינו לבין אלוהיו . אם תרבות הצריכה והשפע מאדירה את החדש ומייתרת
את התיקון הפיזי , הרי שהעולם הברסלבי מאמץ אותו , חותר לתיקון רוחני עמוק ממנו , ואגב כך
פועל ברוח הקיימות העכשווית…..
מאת : עדן לדרמן , שרון וייזר-פרגוסון (האוצרים)
שנה : 2020
הוצאה : מוזאון ישראל , ירושלים
סדרה :
עמודים : 171
מחיר : 49.99 (כולל משלוח)