מסע אל הסוד
מסע אל הסוד – בעקבות מסעו של רבי נחמן מברסלב לארץ-ישראל
מסעו של רבי נחמן מברסלב לארץ-ישראל , בסוף המאה השמונה-עשרה ,
הוא פרשה שהנסתר בה רב על הגלוי . מניעיו וכוונותיו של רבי נחמן ביציאתו
למסע , המטרות שהציב לעצמו וגם ההישגים שהשיג בו , אפופים ערפל של
רמיזות סתומות . למסע היה תפקיד מרכזי בהתפתחותו הרוחנית , ומזמן
ששב מהמסע ועד מותו , שתים-עשרה שנים לאחר מכן , הוא חזר עליו שוב
בהגיגיו , באמירותיו ובדרשותיו . מלבד היותו אירוע ביוגרפי קונקרטי
מתוחם בזמן ובמקום , המסע לארץ ישראל הוא פרוייקט חיים תמידי , תנועה
קיומית שמאפשרת חיים שלמים , “כל עוד נפשי בי אסע לשם” , “המקום שלי
הוא רק ארץ ישראל . מה שאני נוסע רק לארץ ישראל”
המסע הוא הזמנה לעולמו הרוחני של רבי נחמן , והעיון בו מפלס שבילים
להבנת אישיותו . אבל מעבר לזה ולעומקו של דבר , המסע לארץ ישראל הוא
הזמנה למושג הסוד בכלל ולממד הסוד בחיים ובמציאות . רבי נחמן היה בעל
סוד – רבנו אמר : “אני סוד , ואפילו שאני כבר מגלה את הסוד אף-על-פי-כן
אני נשאר סוד”. מסעו לארץ ישראל , והגילוי המתמשך של משמעויותיו
הנסתרות של מסע זה ביתרת חייו , ממחישים באופן עמוק ומאלף מהי
“תודעת הסוד” ומהי “עמידה נוכח סוד” . האזנה לרמזים האופפים את סיפור
המסע ואת “בחינת נסיעת ארץ-ישראל”והארת הממד הנסתר של המסע
והמשמעויות הסמויות בו (סמויות גם מעיניו של הנוסע עצמו) , פותחות
צוהר להשלכותיה הקיומיות והרוחניות של עמדת סוד כהתגלמותה בחייו של
בעל סוד אחד מובהק , רבי נחמן . מתוך כך העיון פותח לנו צוהר גם לתוקפו
ולממשותו של הסוד בחיינו ובעולם בכלל .
ד”ר אליעזר מלכיאל גר בתקוע ומלמד פילוסופיה באוניברסיטת בן גוריון ,
בבית המדרש חברותא ובמכללת עלמא . מחברם של הספרים כוונה תחושה
רגש : סובייקטיביות ודרכי הבהרתה הפילוסופית (מאגנס , תשס”א) ,
חכמה ותמימות : פירוש לכמה תורות וסיפורים של רבי נחמן מברסלב
(סדרת יהדות כאן ועכשיו , ידיעות אחרונות , 2005) , וספר הילדים יותם נורא
כועס (מסדה , 1995) . כמו כן פרסם מאמרים פילוסופים והגותיים בכתבי עת ובאסופות .
מחיר : 39.99 (כולל משלוח)