פסיכולוגיה של משחקי ילדים
פסיכולוגיה של משחקי ילדים – ר.הארטלי , ל.פראנק , ר.גולדנסון
הקדמה :
בשנת 1947 עודד מוסד קארולין זאכרי מחקר מוקדם על תפקידו של המשחק
בטיפוח של התפתחות-אישיות בריאה בילדים קטנים , והעניק לו סיוע חומרי
על פי מענק דו שנתי של המוסד הלאומי לבריאות נפשית . החתום מטה אירגן
את הפרויקט ופיקח עליו , וגברת ד”ר רות א. הארטליי , יועצת פסיכולוגית , כיוונה
וניהלה אותו , בעזרתה של גברת אלן שינדל .
מענק של הרשות לבריאות נפשית במדינת ניו-יורק סיפק את האמצעים
וההזדמנות לדון על מימצאי מחקר זה ולהעריכו עם קבוצות של מחנכות ומנהלים
בגני ילדים ובמרכזי חינוך . מתוך דו”ח הד”ר הארטליי בחרנו כל מה שנראה
בעיניהם של אלה כבעל-ערך רב ביותר וחשיבות מיוחדת בשביל מנהלים , מחנכים
ושאר עובדי הצוות של מוסדות לילדים קטנים , וכן בשביל הורים , ורוכז בכרך
זה ובשתי חוברות הנקראות : growing through play , new play
ו.. experiences for children . הכנתו ופרסומו של כרך זה ושל החוברות נתאפשר
על ידי מענק נוסף מטעם הרשות לבריאות נפשית במדינת ניו-יורק .
כתב ידה המקורי של ד”ר הארטליי רוכז , נערך והותאם לשימושיות מאכסימאלית
על ידי ד”ר רוברט גולדנזון , פרופסור-חבר לפסיכולוגיה , האנטר-קולג.
ד”ר רות אנדרוס מן הלשכה לחקר הילד ולחינוך הורים , משרד החינוך של מדינת
ניו-יורק וד”ר לותר א. וודוורד מועדת הבריאות הנפשית של מדינת ניו-יורק סייעו
עמו ברוח נדיבה על ידי מתן עצה וביקורת רבות ערך .
אנו תקווה כי ספר זה :
- יסייע באימונם של מחנכים וגננות של פעוטונים , גני
ילדים , ומכינות מעבר - יכשיר מנהלים ומחנכים לפתח במלואן את האפשרויות
הצפונות בצעצועים , משחקי התחרות , חומרים יוצרים , ופעילויות משחק , לטיפוח
גידולם של ילדים והפיכתם לאישיים בריאים . - יעניין הורים ויסייע להם לספק
לילדיהם חומרי-משחק מתאימים ובייחוד לאותם ילדים אשר בגלל מחלה כרונית
או הפרעה אחרת עלולים היו בלעדי זאת להחמיץ את חוויות המשחק הדרושות
להם להתבטאות עצמית ולגמילה אמוציונאלית .
שימוש מעשי בספר זה מן הדין שיביא לניצול רחב וחפשי יותר בחמרי-משחק
ובפעילויות מבע , וכן לחקירה נוספת על דבר ערכם של הללו עבור ילדים
קטנים . מבין כל אוסף הרשומות והפירושים המוגשים להלן , תבלוט מסקנה חשובה
אחת : כי פעינוח לשונו של משחק הוא פעינוח מוחם וליבם של ילדים . אך לא
כל הבא לפענח הדבר יעלה בידו . ההתרחשויות המתחוללות בקרב ילדים פנימה –
פילוסופיה ושירה להן משל עצמן , וככל פילוסופיה וכל שירה רק רוח אוהדת
ולמודת-בינה תעריכן ותבינן כראוי .
מבוגרים המבקשים לפרש משמעות של משחק ילדים חייבים לסגל לעצמם
ולפתח בקרבם דרגה גבוהה ביותר של רגישות והבנה אוהדת להתפתחות
האמוציונאלית הבסיסית של ילדים והכרת הקשיים העומדים בדרכם של התפתחות
זו . עליהם ללמוד להכיר את צורכי הילדים בזמן , במקום ובחומרי משחק וחוויות
משחק , ולהיענות להם כפי הופעתם (ולאו דווקא על פי שיגרת המוסד או הבית) .
משיפתחו בקרבם התחשבות יסודית באינדיווידואליותו של הילד יימנעו מלכפות
עליו את טפוסיהם ואת רעיונותיהם ותחת זאת “ידובבו” את רעיונותיו ותכליותיו
של הילד עצמו . פעולותיו של הילד אינן בהכרח ביטוי לכוונה או למניע הגלומים
באותן הפעולות כשהן נעשות על ידי מבוגרים , והערכות המבוגרים המקובלות
עשויות איפוא לשגות לחלוטין בפירוש מטרותיו ורגשותיו של הילד .
כל המטפל בילדים קטנים וכל אשר דאגתם עליו יגיע בהכרח לידי הכרה ,
כי בפעילות המשחק הילד לא רק מבטא את עצמו , אלא גם , והרי זה חשוב
ביותר , מגלה את עצמו – בודק ומנסה את הרגשותיו ותנועותיו והתייחסויותיו
שבעזרתן הוא למד להכיר את עצמו ולעצב את מושגיו שלו על עולמו .
רב הזמן הדרוש לילד כדי לארגן את חוויותיו וניסיונותיו , כדי להתאים בני-אדם
וחפצים ומאורעות בתוך סוגים ומושגים המוכרים כה יפה למבוגרים . מאמצי
הגישוש והתהייה שלו גורמים תדיר סיכול לילד החי בעולם גדול מדי
ומתנגד מדי לפי מידתו . אך במשחק יכול הוא למשמש , לארגן , לשנות במהרה ולערוך מחדש
את עולמו הקטן יותר המורכב מצעצועים ומחמרים . ואם יינתנו לו הזמן , החמרים
וההזדמנות לנסות ניסויים באורח משלו הרי יגלה את עצמו , יתקן עצמו במקום
ששגה , וילמד בהדרגה כיצד למצוא את דרכו עם עצמו ועם זולתו בעולם גדול
ומסובך
לאורנס ק. פרנק , מנהל מוסד קארולין זאכרי
מחיר : 39.99 (כולל משלוח)